Cykelns roliga historia

Hur det började

 

Cykelns historia är en av de mest roliga och kreativa, även för den som inte gillar att cykla. Cykelmodellerna genom åren är både underhållande och läckra för att tills idag utvecklas inom flera olika användningsområden med olika utseende.

Transportfordon

Från början var cykeln inget annat än ett transportfordon för den som ville ta sig från punkt A till punkt B. Man kan misstänka att de första cyklarna kom redan på 1600-talet, men helt säkert vet man att man ”cyklade” på 1700-talet. Det var troligen fransmannen de Sivrac som uppfann den moderna cykeln, den så kallade velocipeden i Paris i slutet av 1700-talet. Ett enkelt trästycke höll samman två trähjul och man sparkade fart på den med fötterna i marken. Denna kallades ”snabblöpare”.

Karl Drais

Tidigt på 1800-talet uppfann tysken Karl Drais ett fordon med två hjul där man kunde styra framhjulet med ett styre. Man sparkade sig fortfarande fram men man hade mycket bättre möjligheter att styra. Denna kallades ”springmaskin” och slog igenom internationellt, naturligtvis bland de rika som hade råd med detta redskap. Det ansågs också vara högsta mode att äga en. I Paris och Londen var ”the Draisine” allmänt känd.

Fötterna lyfts från marken

När man närmade sig mitten av 1800-talet klev skotten Kirkpatrick MacMillan fram. Han placerade vevstakar på bakhjulet och hävstänger framtill vilket kunde liknas vid en trampbil, det vill säga fötterna sparkade inte fart på marken. Det ryktas att konstruktionen inte alls var utförs av MacMillan, utan av en annan skotte, McCall.

Pedalernas intåg

I mitten på 1800-talet fick en fransk smed goda idéer. Hans namn var Pierre Michaux och han bestämde sig för att montera pedaler på framhjulet. Det gjorde också Pierrre Lallement, och det har debatterats vem som var först. Lallement flyttade till Amerika och tog cykeln med sig.

Cykeln kommer till Sävsjö

I slutet på 1860-talet bestämde sig fabrikör Fredrik Runstedt i Sävsjö Kommun (dåvarande Vrigstad) att tillverka en trampmaskin, en velociped. Det fanns redan en trampmaskin i grannskapet tillverkad av smederna Håkansson och Karlsson. Runstedts cykel fick dock ett erkännande och kallades ”Rundstedts Träbult” i mannamun. Det var en unik konstruktion där tramporna snurrade runt den egna axeln.

Tävlingarna började

I slutet på 1860-talet tog tävlandet på cykel fart. Man tävlade både i att åka så långt som möjligt samt att åka så fort som möjligt, och för att detta skulle gå bättre tillverkades ett större framhjul. Man började använda stål. Den första serietillverkade höghjulingen helt i metall tillverkades i England och hade ekrar i hjulen. Framhjulen hade en imponerande storlek av 152 cm.

Hjulen blir lika stora

Före och efter år 1900 kom de största förändringarna i cykeln konstruktion. Veterinären John Bpyd Dunlop uppfann gummihjulet för att man skulle kunna cykla bekvämt, något som redan fanns för vagnar. Under senare delen av 1800-talet var den moderna cykeln i stort sett fullt utvecklad, och år 1900 kom den första damcykeln. Höghjulingarna försvann och ”säkerhetscykeln” med lika stora hjul ersatte dem.

Svensk cykelindustri expanderade kraftigt under 1900-talet med märken som Crescent, Monark, REX och många flera.